Budowa i cechy charakterystyczne tarczy diamentowej.

Wszystkie tarcze diamentowe posiadają jedną wspólną cechę - mają podobną budowę i oznaczenia. Czasami kupując takie tarcze trudno się nam połapać jakiej konkretnie potrzebujemy. Cóż... nie każdy jest specjalistą w tarczach diamentowych.

Z czego składają się tarcze diamentowe?tarcze diamentowe

Wbrew pozorom, tarcze te charakteryzują się dość skomplikowaną budową. Oto ich najważniejsze elementy: 1. Oznaczenia tarczy - z reguły znajdują się one na jej korpusie. Informują o jej przeznaczeniu i ogólnych parametrach pracy. Wśród oznaczeń, powinno znajdować się też logo producenta. 2. Otwór mocujący - służy do mocnego i pewnego zamocowania tarczy diamentowej w urządzeniu tnącym. 3. Segment diamentowy - potocznie nazywany ostrzem tarczy. Składa się on z diamentowych cząsteczek, zatopionych wewnątrz metalicznego spoiwa. Segment tarczy diamentowej może mieć różne parametry. Najczęściej spotyka się segmenty zwykłe i o zwiększonej wytrzymałości i trwałości. 4. Korpus tarczy - od niego zależy wytrzymałość i jakość produktu. Wbrew pozorom, musi być on wykonany z odpowiednio usztywnionych stopów metali. W przeciwnym razie, naprężenia powstałe na wskutek użytkowania tarczy mogłyby doprowadzić do jej zniszczenia. Istotnym elementem korpusu jest jego połączenie z segmentami tarczy diamentowej. 5. Elementy wentylacyjne - znajdują się możliwie jak najbliżej krawędzi tarczy (na korpusie bądź też na segmentach). Mogą mieć one formę szczelin, otworów itd. Służą do chłodzenia elementu tnącego, który (gdyby składał się z jednolitej powierzchni) mógłby ulec szybkiemu zużyciu i zniszczeniu. Podczas pracy, tarcze diamentowe szybko się rozgrzewają, co wiąże się z ryzykiem rozprężeń wewnątrz tworzywa tarczy (rozszerzalność temperaturowa). Kilka słów podsumowania... Tarcze diamentowe, to dość skomplikowane w budowie elementy tnące. Wbrew pozorom, ich budowa i kształt nie są przypadkowe. Temperatura ich pracy często przekracza 1000 stopni Celsjusza, co oznacza konieczność wprowadzenia dobrej jakości stopów, odpowiednich elementów chłodzących i charakterystycznej budowy.