Dźwięk przestrzenny w grach, jak to osiągnąć?

W standardowych plikach muzycznych dźwięk zapisywany jest na dwóch kanałach – jest to klasyczne stereo, gdy jedna ścieżka dźwięku dedykowana jest dla głośnika lewego, a druga dla głośnika prawego. W dźwięku przestrzennym pojawiają się kolejne kanały. Dla przykładu głośniki komputerowe 5.1 marki Edifier mogą emitować dźwięk zapisany w formacie pięciokanałowym, gdzie jeden kanał przypisany jest do głośnika centralnego, dwa do głośników lewych – przedniego i tylnego oraz dwa do głośników prawych – przedniego i tylnego. Dodatkowo istnieje także osobny kanał przypisany do subwoofera – emisja niskich tonów.

głośniki komputerowe 5.1Aktualnie większość gier posada ścieżkę dźwiękową obsługującą głośniki komputerowe 5.1. Oznacza to, że karta muzyczna potrafi rozbić dźwięk na kilka ścieżek i przydzielić je do odpowiednich głośników, rozmieszczonych w określonych punktach pokoju, w którym znajduje się komputer. Dzięki temu uzyskujemy wrażenie dźwięku przestrzennego. Gracz zasiadający przed monitorem komputera zaczyna słyszeć dźwięki dobiegające zza jego pleców, z prawej i lewej strony. Jest to rozwiązanie nie tylko podnoszące jakość rozgrywki, zwłaszcza w grach typu FPP, ale także wspierające wysiłki gracza, pomagające w szybkim orientowaniu się w dynamicznie zmieniającej się sytuacji na ekranie komputera.

Korzystanie z profesjonalnych głośników komputerowych 5.1 Edifier lub innych markowych urządzeń tego typu, to także spotęgowanie wrażeń podczas oglądania materiałów wideo, gdy ich ścieżka dźwiękowa została przystosowana do obsługi w systemie dźwięku przestrzennego, a także podczas słuchania muzyki.