Zasady posiadania i użytkowania łańcuchów w każdym państwie są odgórnie regulowane przepisami prawnymi. To oznacza, że większość kierowców czeka obowiązkowy ich zakup. Posiadanie łańcuchów w czasie zimy jest wymagane na górskich drogach w wielu krajach, również u naszych południowych sąsiadów. Dlatego każda planowana podróż w sezonie nie może obejść się bez kompletu łańcuchów. Nawet jeśli ich użycie nie jest aktualnie koniecznie, policja ma prawo żądać od nas okazania takiego wyposażenia.

Umiejętne założenie łańcuchów śniegowych

Sam fakt, że posiadamy łańcuchy śniegowe to jeszcze nie wszystko. Aby były skuteczne muszą być dopasowane do konkretnego rodzaju auta. Producenci zazwyczaj poświęcają dużo uwagi na szczegółowe objaśnienie doboru odpowiednich kompletów. Wśród parametrów znajduje się np. wysokość ogniw czy średnica samego drutu z którego wykonane są ogniwa. Jest to istotne ze względu na dostępne miejsce między oponą i nadkolem auta. Z tego względu niektóre samochody o sportowym charakterze nie mogą stosować łańcuchów. Czasami jest to niemożliwe również ze względu na szersze opony i większe felgi.

łańcuchy śniegowe Konig

Dobór według rozmiaru

Łańcuchy dobiera się przede wszystkim do konkretnego rozmiaru opony. Plusem jest to, że spora część modeli posiada w tym zakresie pewną tolerancję. Take są łańcuchy śniegowe Konig, które mogą być stosowane na różne koła o podobnym, ale nie identycznym rozmiarze (z reguły są to trzy rozmiary felg). Ważny jest również rodzaj łańcuchów, materiał z jakiego są wykonane, a także zastosowane w konstrukcji rozwiązania ułatwiające zakładanie i samą eksploatację. Łańcuchy śniegowe produkowane są w trzech podstawowych wersjach: tradycyjne stalowe, tekstylne (zwane również skarpetami śniegowymi), z adapterem (na felgę).

Napinacze łańcuchów śniegowych

Dostępne komplety różnią się między sobą cenowo i podobnie jak w przypadku innych akcesoriów, cena ma tutaj spore znaczenie. Tanie modele z pewnością nie posłużą zbyt długo. Droższe łańcuchy śniegowe posiadają także usprawnienia, np. elementy napinające, dzięki którym kierowca nie musi samodzielnie dociągać łańcucha do koła lub mechanizmy umożliwiające szybkie rozpinanie. Wpływ na cenę ma również ich wewnętrzna konstrukcja oraz zastosowane surowce. Droższe druty są wzmacniane tytanem, a sama grubość ogniw wynosi 12 milimetrów.

Jaki typ pojazdu?

Ostateczny wybór zawsze trzeba kierować w stronę tych kompletów, które posiadają certyfikaty. Normy stawiane łańcuchom to TUV i O-norm. Markowe modele przechodzą niezbędne testy, dzięki którym wiadomo jak łańcuchy zachowają podczas działania dużego obciążenia. W przypadku najtańszych łańcuchów z marketu nie mamy żadnej pewności co do ich wytrzymałości.